De sluipmoordenaar

In mijn werk kom ik vaak mensen tegen die niet begrijpen waarom ze niet afvallen of waarom men, desondanks alle inspanningen, toch aankomt. Al die moeite lijkt opeens te vergeefs en de motivatie verdwijnt als sneeuw voor de zon. “Maar ik eet echt gezond..!”, hoor ik vaak. “Ik ga drie keer in de week naar de sportschool en ik kook zelf echt gezond! Af en toe neem ik het er wel van hoor, want ik moet toch wel een beetje kunnen genieten. Toch?” En ik geef ze helemaal gelijk. Je hoort ook te genieten. Je hoort ook een keer een frietje te kunnen eten. Het één hoort het ander niet uit te sluiten.

 

Maar als het gesprek vordert, dan merk ik dat de gezonde levensstijl toch niet zo gezond is als men aanvankelijk dacht. De situatie wordt toch net iets rooskleuriger ingeschat dan het daadwerkelijk is. De hoeveelheid calorieën wordt helaas nog steeds onderschat. En die drie keer in de sportschool dan? Dat blijkt achteraf een hele lange Instagramsessie te zijn.. Zit men in een caloriedeficiëntie? Nee dus. Maar hoe dan? Nou, het heeft iets te maken met het onderschatten van calorie inname en het overschatten van het verbruik ervan..

 

Waar gaat het dan mis? Neem het volgende scenario: het avondeten bestaat vanavond uit Hollandse pot. Gekookte aardappelen, gekookte groente en een stukje vlees(vervanger). Een prima maaltijd zou je zeggen, maar als we deze nog eens aftoppen met drie of vier lepels jus…? Of wat dacht je van deze: even een uurtje terrassen. Een paar biertjes, een portie bitterballen en wat nootjes. Het kan, want je eet gezond. Even een moment dat je het ervan neemt. Logisch, dat moet ook!

 

Maar hier schuilt het gevaar. Want heb je enig idee hoeveel calorieën er in een juslepel zitten? Of hoeveel calorieën bevatten die drie handjes noten? Die biertjes met die bitterballen? Nou meer dan je dus denkt!

Een sauslepel jus bevat tussen de 50 en 100 calorieën. Een handje noten bevat gemiddeld zo’n 160 calorieën. En een één pils en één bitterbal? Respectievelijk 150 en 50 calorieën. Reken je het even zelf uit?

 

Ze sluipen erin en ze worden vaak onderschat. En als dit in je wekelijkse routine zit, dan is het (helaas) logisch dat je geen progressie ziet. In het ergste geval zelfs achteruitgang. Maar tegenstrijdig het ook lijkt, met een goede planning kan het soms dus wel. Met de juiste gewoontes, kan je wel genieten van zulke momenten. Je hebt hiervoor een goede basis nodig en de juiste kennis.

 

Als we het eens om zouden draaien. Dat je onderschat hoeveel je verbrand en overschat hoeveel je eet? Je kan het plannen. Je kan er grip op krijgen. Je kan weer zorgeloos genieten. En als je daar een beetje hulp bij nodig hebt, dan kan dat ook.

 

Gelukkig zijn de terrassen nog dicht, toch….?


Heb je vragen of ben je nieuwsgierig geworden? Neem gerust even contact op. Kennismaken kost namelijk helemaal niks!